Autenticitatea unui brand și valorile tradiționale, sub lupa unui tânăr executiv din retail

Există deja multe proiecte ce vizează tinerii, dar prea puține îi implică activ.”

Cristian David, Digital Marketing Director Kaufland România

Pot tinerii din ziua de astăzi să identifice patrimoniul cu implicarea activă? Mai știu ei să folosească în lumea digitală aceleași valori pe care le-au învățat de la părinți? Oare ce beneficii aduce comunicarea autentică dintre un brand și susținătorii acestuia? Cristian David, Digital Marketing Director pentru Kaufland România, ne oferă o perspectivă proaspătă asupra industriei digitale și oferă soluții palpabile pentru reconcilierea istorică dintre tineri și trecut.

Bună, numele meu este…
Salut, mă numesc Cristian David și de aproximativ 10 luni ocup poziția de Digital Marketing Director în cadrul Kaufland România. Lucrez în aria online a comunicării încă de la 19 ani, când am făcut primul pas într-un boutique de creație digitală. Până să ajung la marketing online, am trecut prin programare, web design, project management pe dezvoltare platforme online și digital media,  experiența acumulată fiind vitală în acest mediu complex și într-o constantă evoluție.

De ce Cronicari Digitali?
Ne-a plăcut mult modul în care campania aduce în atenție subiectul patrimoniului, un mod adaptat generației căreia i se adresează, printr-o platformă familiară acesteia. Pentru noi nu este prima dată când ne implicăm într-un proiect ce vine să susțină patrimoniul: anul acesta ne-am alăturat Neversea în prima campanie de salvare a clădirii simbol a Cazinoului din Constanța.

La proiecte înainte…
Potențialul proiectelor este evaluat în special din perspectiva sinergiei pe care acestea o pot avea cu rolul Kaufland în comunitate și în măsura în care pot contribui la transmiterea unor valori pe care le susținem.

Suntem printre cele mai implicate companii când vine vorba de susținerea comunității și avem o strategie de CSR construită special în jurul celor mai importanți cinci piloni de dezvoltare a societății – social, sănătate, sport și încurajarea mișcării, educație și protecția mediului. Proiectele pe care le susținem sunt selectate în baza unor criterii clare, de către un Comitet de CSR al companiei, ce ține cont de impactul pe termen lung în comunitate, numărul de beneficiari, cauză și altele.

Susținem peste 200 de proiecte de CSR la nivelul unui an, alocând o investiție de peste 6 milioane de euro în comunitate.. Toate acestea se reunesc într-un singur punct – în crezul nostru că implicarea face diferența. Implicarea noastră nu este doar materială, ci e transpusă și prin dedicarea timpului personal, ore de voluntariat sau consultanță. Kaufland a fost  desemnată Cea mai responsabilă companie din România, în urma studiului CSR Index 2018, care a evaluat peste 600 de companii.

Tineri, dar implicați
Pe lângă adaptarea dialogului, despre care am discutat mai sus, cheia stă tocmai în ideea de implicare, ce trebuie dusă mai departe decât se întamplă în momentul de față. Există deja multe proiecte ce vizează tinerii, dar prea puține îi implică activ.

Millennials la raport
Generația Y este una din care și eu fac parte, chiar dacă din primele valuri ale acesteia. Ce cred că este important de punctat cu privire la Millennials este faptul că sunt o generație liberă. Compromisurile sunt rare, iar asta deoarece sunt conștienți de paleta de opțiuni pe care le au, indiferent despre ce am vorbi. Au foarte mare acces la informații, dacă își doresc cu adevărat, și totodată la un nivel de trai ce le permite independența în gândire și acțiune. Sunt foarte conștienți și de drepturile pe care le au, reversul medaliei fiind că uneori uită de responsabilități.

Generația tânără + patrimoniu=?
Simt că există discrepanțe mari în rândul acestei generații cu privire la nivelul conexiunii cu patrimoniul, observând atât segmente cu o puternică aplecare către acesta, cât și unele complet dezinteresate de subiect. Cum, din fericire, vedem o doză, chiar dacă uneori letargică, de respect general pentru moștenirea culturală, cred că prin canalele și mijloacele adecvate de comunicare putem însufleți și apoi întări această conexiune.

Brandul în vremea digitală. Avantaje și dezavantaje
Se pot scrie carți întregi pe acest subiect, ceea ce se și întamplă. Dar dacă ar trebui să izolez un aspect determinant, voi vorbi despre puterea consumatorului și cum acesta poate influența imaginea unui brand, chiar dacă uneori doar pe termen scurt, prin intermediul unor simple postări sau comentarii din social media, amplificate de capacitatea platformei de a viraliza.

Avantajul acestei noi dinamici este posibilitatea de a primi feedback real time, deschidere care ne permite să acționăm constructiv în baza acestuia, dar care în același timp vine și cu mari riscuri – mai ales dacă ne gândim, de exemplu, la fenomenul mult discutat al fake news. De altfel, social media e un teren perfect pentru intențiile nefaste, iar deschiderea acestuia permite răspândirea instantanee a informațiilor false sau neverificate. Provocarea ține de înțelegerea și asumarea rolului de abordare responsabilă a informației. În paralel cu eforturile noastre, este și de datoria consumatorului să fie informat și să filtreze informațiile înainte să le distribuie în social media.

Tradițional digital
Atât valorile, cât și construirea brandurilor în jurul acestora funcționează și vor funcționa din ce în ce mai mult în viitor. Ce observăm că se schimbă este creșterea responsabilității în a demonstra că acestea nu se regăsesc numai la nivel declarativ, ci sunt cu adevarat insușite, asumate și se traduc în felul în care brandul acționează.

În special când vorbim de noile generații observăm o doză ridicată de vigilență în relația cu brandurile și misiunea lor, astfel că orice abatere de la aceasta va fi sesizată și mai ales taxată. Riscul de a fi perceput ca fake este mare și e totodată ceva ce nu ne permitem.

Creator de conținut digital – de ce și când?
Rolul acestor creatori este de a ajuta brandurile să comunice într-un mod cât mai natural, alegându-i pe cei cu mesaje puternice, ce rezonează cu brandul, poziționându-se în rolul de susținător al mesajului, dar uneori și de co-creator. Observ că trendul este unul în favoarea derigidizării în comunicare, în sensul în care mesajul de brand se mulează mai mult pe conținut decât invers, păstrându-i astfel autenticitatea și valoarea, oferind totodată o integrare relevantă. Este foarte important să înțelegem că nu este suficient și nici chiar benefic să avem o expunere vastă, dacă pierdem din vedere mai sus menționata relevanță.

O nouă lume digitală
Mediul digital, așa cum funcționează el acum, este un tool indispensabil, dar totuși insuficient. Este un mediu de informare fantastic, dar totodată plin de informații nedocumentate, iar impactul benefic pe care încercăm să îl generăm poate fi anulat de acestea. Astfel, cum spuneam, este în sarcina consumatorului să trateze responsabil informațiile, iar punctele de vedere întâlnite să nu fie însușite fără o analiză în prealabil.

Do you speak… patrimoniu?
Cred că un prim pas pentru un explorator din altă țară ar fi să abordeze cunoașterea patrimoniului nostru cu o minte deschisă. Așa va fi plăcut impresionat de bogăția acestuia, o concluzie la care ajung majoritatea celor ce au făcut-o deja, observ cu bucurie și mândrie.

Am descoperit în timp că, în cazul meu, cel mai mult contribuie la starea de bine descoperirea așa numitelor comori ascunse, subtile. Suntem în căutare de autentic, de experiențe unice și sincere. Uneori, asta înseamnă și să privim cu alți ochi ce e vechi sau să reinterpretăm în nota actuală moșteniri din trecut. Și, având curiozitatea potrivită, găsim din abundență astfel de comori ascunse.